دانش‌بنیان| شناسایی و بررسی سازه‌های بتنی با دقت بالا ممکن شد

دانش‌بنیان| شناسایی و بررسی سازه‌های بتنی با دقت بالا ممکن شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 84271
یک شرکت دانش‌بنیان محصولی به‌عنوان تستر غیر مخرب برای بررسی یکنواختی، پیدا کردن حفره‌ها، ترک‌ها و موارد دیگر تولید کرده است.

ابوالفضل شفیع پور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی راستین الکترونیک پویا (رپکو) با بیان اینکه امروزه در سرتاسر دنیا پاندیت پلاس‌ها برای انجام انواع تست‌های بتن استفاده می‌شوند، گفت: این شرکت با بهره‌گیری از نخبگان دانشگاهی تاکنون موفق به ثبت 38 محصول جدید در نمایشگاه ساخت ایران شده که یکی از این محصولات پرکاربرد، دستگاه تست غیر مخرب بتن، سنگ، آسفالت و مواردی ازاین‌دست است.

 

انجام تست با روش‌های ‌مختلف

دستگاه پاندیت پلاس سبک و قابل‌حمل است که قابلیت کار با ترنسدیوسرهای مختلف را دارد و دارای تغذیه اصلی و باتری‌های قابل شارژر است، از مزیت‌های اصلی آن می‌توان به قابلیت انجام تست با روش‌های ‌مختلف اشاره کرد که کاربری را آسان می‌کند. در این دستگاه امکان اتصال مستقیم به اسیلوسکوپ جهت مشاهده سیگنال‌های دریافتی وجود دارد، همچنین این محصول می‌تواند تست‌های هفتگانه را نیز انجام دهد.

به‌منظور شناسایی و بررسی سازه‌های بتنی موجود، نیاز به انجام آزمون‌های آزمایشگاهی یا آزمون‌های درجا بر روی بتن سخت شده است که این آزمایش به دو گروه آزمایش‌های مخرب و آزمایش‌های غیر مخرب تقسیم می‌شوند. تست غیر مخرب به روش‌های غیرتهاجمی در تشخیص درستی از اجزاء یک ماده، ساختار یا اندازه‌گیری برخی کمیت‌های تجسمی از یک شی را می‌گویند.

در تست غیر مخرب روش تشخیص بدون وارد کردن آسیب، تنش یا خرابی در آزمایش است. در آزمایش‌های مخرب، نمونه‌ها از سازه خارج شده یا با انجام آزمایش در محل خود، تخریب می‌شوند که نقصان ایجاد شده در سازه باید تعمیر شود.

 

امکان استفاده به‌صورت میدانی و در محل

معمولا در آزمایش خراب کردن یک جسم هزینه زیادی صرف می‌شود و همچنین در بسیاری از مواقع نامناسب است. دستگاه پاندیت پلاس یکی از اعضای خانواده پاندیت است که به دلیل دقت بالا و قابلیت اطمینان به‌عنوان استاندارد جهانی برای تست سرعت با پالس آلتراسونیک شناخته شده است.

از این محصول در آزمایشگاه‌های مهندسی عمران و سازه و همچنین در صنعت برای بررسی یکنواختی، پیدا کردن حفره‌ها و ترک‌ها، آسیب‌های ناشی از یخ‌زدگی، لایه‌لایه شدن، زوال و استحکام اجسام از قبیل بتن، سنگ، آسفالت و موارد دیگر استفاده می‌شود. به دلیل ابعاد بسیار مناسب و قابل‌حمل بودن، این دستگاه امکان انجام تست‌ها به‌صورت میدانی و در محل را نیز دارد.

 

جلوگیری از واردات به‌صورت انحصاری

در سال‌های گذشته واردات نمونه‌های دستگاه تستر غیر مخرب به‌صورت انحصاری انجام می‌شد که فقط تعداد محدودی از آزمایشگاه‌ها توان خرید و تهیه این نوع دستگاه‌ها را داشتند. بعد از دو سال کار پژوهشی، طراحی و ساخت ورژن‌های اولیه این محصول، درنهایت اولین دستگاه تست غیر مخرب در ایران مدل پاندیت پلاس ساخته شد و با قیمت مناسب در دسترس همه‌ی آزمایشگاه‌های بتن قرار گرفت.

از دیگر تولیدات این شرکت می‌توان به محصولاتی مانند سیگنال ساز قدرت، مولد پالس، ژنراتور آلتراسونیک و شبیه‌ساز سیگنال‌های موبایل اشاره کرد. دستگاه دانش‌بنیان سیگنال ساز قدرت یک مولد میدان مغناطیسی برای کنترل و درمان سرطان است. در این شرکت حدود 40 نفر به‌صورت مستقیم و 60 نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

 

تولید سیستم‌های غبارگیر

کارخانجات مختلف مانند سیمان، فولاد، مس و موارد دیگر برای کنترل انتشار آلایندگی، نیاز به سیستم‌های غبارگیر ازجمله رسوب دهنده‌های الکترواستاتیکی یا همان الکتروفیلتر ا دارند که این سازه بزرگ برای کنترل میزان جذب غبار و افزایش راندمان کاری دارای یک سیستم کنترل الکترونیکی است. در این شرکت طراحی و ساخت تمام کارت‌ها و ماژول‌های تابلوی کنترلی این الکتروفیلترها صورت می‌گیرد و در صنایع مختلف مانند صنایع سیمان و صنایع مس به کار گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی راستین الکترونیک پویا فرهنگ با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان نتیجه‌ی تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، افزود: در کشور نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای حضور دارند که عامل موفقیت، به‌کارگیری این نخبگان تحصیل‌کرده در شرکت‌های دانش‌بنیان است و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استقلال کشور را تضمین می‌کند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
سازه‌های بتنی مقاوم‌تر شد؛ افزایش ایمنی ساختمان‌ها
سازه‌های بتنی مقاوم‌تر شد؛ افزایش ایمنی ساختمان‌ها
01/02/12 - 08:51
تغییر شکل سازه‌های صنعتی با روش‌های فناورانه کنترل شد تا امنیت و دوام افزایش یابد
تغییر شکل سازه‌های صنعتی با روش‌های فناورانه کنترل شد تا امنیت و دوام افزایش یابد
99/11/29 - 11:27
اندازه‌گیری تنش سازه‌های بتنی هوشمند شد
اندازه‌گیری تنش سازه‌های بتنی هوشمند شد
98/12/03 - 12:09
بیشتر بخوانیم